Wednesday, March 6, 2013

Anwar Perjelas Kunjungan Pemimpin PKR Ke Filipina



PETALING JAYA: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan dakwaan dua pemimpin pembangkang terlibat sebagai perancang dalam insiden pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu.
Menurut Anwar dakwaan terbabit muncul apabila Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua dan Ahli Majlis Pimpinan Pusat parti itu, R. Sivarasa pergi ke Filipina pada 7 Februari lalu iaitu dua hari sebelum penceroboh Sulu memasuki Kampung Tanduo di Lahad Datu Sabah.
Bagaimanapun Anwar berkata kedua-dua pemimpin itu pergi ke Manila bertujuan membincangkan isu membabitkan Manuel Amalilio yang dikehendaki pihak berkuasa Filipina kerana didakwa terlibat dalam kes penipuan kad pengenalan bernilai jutaan peso.
"Sivarasa dan Tian Chua ke sana untuk membincangkan mengenai kenapa dia (Amalilio) tidak dibenarkan diektradisi ke Filipina untuk dibicarakan,” katanya pada sidang media di ibu pejabat PKR pada Rabu.
Pada 22 Januari lalu, Amalilio ditangkap oleh Jabatan Imigresen pada 22 Januari lalu dan kemudiannya dikenakan hukuman penjara atas kesalahan menggunakan pasport Malaysia dan kad pengenalan palsu.
Sebelum ini, lawan web berita Filipina, ABS-CBN melaporkan Amalilio dikehendaki polis Filipina kerana didakwa menipu lebih 15,000 orang membabitkan 12 bilion peso (RM895 juta).
Menurut laporan itu, Amalilio dilaporkan mempunyai pasport dua negara iaitu Filipina dan mengaku sebagai warganegara Malaysia dengan menggunakan nama alias Mohammad Suffian Saaid.

No comments:

Post a Comment